De samenstelling van het team
Directeur: Elly Fokker
Locatiecoördinator: Marcia Bruinenberg
Intern begeleider: Constance Korf
groep 1/2: Wijke Zoer en Patricia Wesselink
groep 2/3: Gretha Otter en Joke Sikkema
groep 4: Linda Bettink en Mathein Drent
groep 5: Carmen Molenkamp
groep 6: Wilco Boers en Mathein Drent
groep 7/8: Mariëlle van der Meer en Wilco Boers
Onderwijsassistenten: Larisa Winkels en Annerieke op de Woerd
Vakleerkracht bewegen: Danny Vermeulen en Joyce Verkerk
Mijn naam is Carmen Molenkamp en ik ben 23 jaar oud. Afgelopen jaar ben ik afgestudeerd aan de Hogeschool KPZ en ben ik twee dagen komen werken in groep 2/3. Dit jaar werk ik fulltime in groep 5.
Ieder kind is uniek en heeft zijn of haar eigen potentie. Ik zie het als mijn taak om de kinderen dat beetje extra te bieden om zichzelf nog meer te ontwikkelen. Tijdens het leren staat plezier centraal en binnen de klas doen de kinderen veel samen, want samen sta je sterk.
Binnen het onderwijs vind ik het mooi om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen, hierbij kan bewegend leren ook helpen. Ik vind het bewegend leren een belangrijk onderdeel van het onderwijs omdat bewegen de concentratie en het plezier van de kinderen verbeterd.
In mijn vrije tijd sport en beweeg ik zelf ook graag, voorheen als keeper binnen het voetbal en tegenwoordig combineer ik de sporten wielrennen en hardlopen.
Wat mij blij maakt is om kinderen vrolijk naar school te zien gaan. De trots die een kind uitstraalt wanneer een moeilijke rekensom is gelukt is mooi om te zien. Dat kan mijn dag echt maken.
Meer info
Constance Korf
Intern begeleider
Mijn naam is Constance Korf en ik werk met veel plezier op obs de Samensprong. Het is een frisse, gezonde, nieuwe, groeiende, multiculturele school waar we met een dynamisch team voortdurend werken aan het optimaliseren van ons basisonderwijs. Met mijn specialisatie als IB-er probeer ik het onderwijs voor ieder kind passend te maken en te houden. Hierbij is een open samenwerking tussen ouders, leerlingen, groepsleerkrachten en andere specialisten de kracht. Ons schoolmotto is “leren doe je samen want samen sta je sterk!” Ik ben trots dat ik mag werken op de Samensprong.
Meer info
Iedere school is uniek. OBS De Samensprong ook. Leren doen we samen, samen zijn we sterk! Kinderen, ouders en leerkrachten zorgen samen voor een fijne sfeer en goede prestaties.
Ieder team is uniek. Als team van de Samensprong zijn we enthousiast, op zoek naar verbetering, altijd in ontwikkeling en vullen we elkaar aan.
Ieder kind is uniek. Heerlijk! Elke leerling in de groep is anders en dus vraagt iedereen om een andere benadering. Waarom vertoont een kind bepaald gedrag? Dit vind ik zo interessant dat ik een opleiding tot ‘Gedragsspecialist’ ben gaan volgen. Ik wil er voor zorgen dat ieder kind zich veilig en gewenst voelt in de groep.
Iedere dag is uniek. Geen dag is hetzelfde. Iedere dag komen de kinderen met andere verhalen, is de stemming anders binnen de groep en zijn we met andere of nieuwe dingen bezig.
Dit alles (en nog veel meer) maakt werken in het onderwijs zo leuk!
Joke Sikkema – groep 2/3
Meer info
Patricia Wesselink
Groep 1/2 en 2/3
Ik geef les in de onderbouw. Heel bewust kies ik voor het jonge kind. Ik verwonder me steeds hoe deze kinderen nieuwe ontdekkingen doen. Spelenderwijs aan het leren en zien dat de kinderen dingen oppikken, daar kan ik enorm van genieten. Het fijne vind ik om vanuit thema's met de kinderen aan de doelen te werken. Geen standaard werkjes, maar juist vanuit het kind zelf. De kinderen zien en horen, naast veiligheid en vertrouwen en plezier in school, is voor mij de basis om een goede leerkracht voor de kinderen te zijn.
Meer info
Wilco Boers
Groep 6 en 7/8
Mijn naam is Wilco Boers, 34 jaar, en woonachtig in Zandhuizen (fr.). Ik werk fulltime op OBS de Samensprong en sta van maandag t/m woensdag voor groep 6 en op donderdag voor groep 7/8. Wat mij aanspreekt binnen het onderwijs is de diversiteit die je binnen dit vakgebied tegen komt. Het werken met mensen, overdragen van kennis en kinderen voorbereiden op het leven na hun basisschooltijd zijn voor mij ook belangrijke aspecten. Voordat ik de opleiding tot leerkracht volgde was ik werkzaam als kok. Dit is voor mij dan nog steeds een passie. Een paar keer per jaar ga ik dan ook gezellig met een groepje kinderen koken. Naast koken ben ik redelijk fanatiek op het gebied van sporten. Ik speel graag een potje Padel, trek erop uit met mijn mountainbike en in het weekend speel ik voetbal. Op de voetbalvereniging ben ik niet alleen als spelend lid actief, maar vervul ik ook de rol van voorzitter. De afgelopen jaren ben ik mij helemaal thuis gaan voelen op de Samensprong. We hebben als school qua ontwikkeling niet stilgezeten. Dit resulteerde in een positieve groei. Mijn eerste jaar werkte ik nog met een groepje van 11 leerlingen. Nu zitten er inmiddels 25 leerlingen in mijn groep en zijn we de 100 leerlingen ruimschoots gepasseerd. Ik hoop dat we deze positieve trend voort kunnen zetten, waarbij plezier voorop staat. Leren doen we samen, samen staan we sterk!
Groeten meester Wilco
Meer info
Marcia Bruinenberg
Groep 8 en locatie coördinator
De Samensprong staat in Steenwijk-west, een wijk waar ik bekend mee ben en waar ik me thuis voel.
Mijn missie is er echt voor kinderen zijn, ze zien en horen. Veiligheid en plezier in school is voor mij de basis. Vanuit een goede relatie kunnen kinderen optimaal leren. Ik wil de leerkracht zijn die deze voorwaarden biedt. Als de basis is gelegd, dan begint voor mij de uitdaging. Hoe zorg ik ervoor dat kinderen leren hun gedrag zelf aan te sturen? Dat ze leren vanuit zichzelf? Dat ze bewust worden van hun idealen, doelen en talenten? Door hierover veel met kinderen in gesprek te zijn, raken ze eraan gewend om zelf na te denken en naar zichzelf te kijken. Verantwoordelijkheid probeer ik steeds een beetje meer bij de kinderen neer te leggen, ze moeten immers de kans krijgen om hiermee te oefenen.
De school is levendig, bruisend. Het onderwijssysteem is door het team zelf bedacht en wordt nog steeds doorontwikkeld. Iets wat ik heel leuk vind; nadenken over onderwijs en dit steeds blijven verbeteren. In 2016 ben ik afgestudeerd voor mijn Master; Leren en Innoveren. Dit gaat over het bedenken en neerzetten van veranderingen in het onderwijs. Hetgeen wij met het team volop doen. Inmiddels ben ik ook afgestudeerd Beeldcoach/Didactisch coach. Wat betekent dat ik kinderen en volwassenen met een leervraag kan coachen. Voorlopig even geen studie voor mij, maar geen idee voor hoe lang. Ik sta namelijk achter de quote; Een leven lang leren’, want er valt altijd iets nieuws te ontdekken.
Naast leerkracht en coach, ben ik vanaf dit schooljaar ook locatiecoördinator op obs De Samensprong. Een functie die nog volop in ontwikkeling is, maar die ik nu al met veel plezier uitvoer.
Meer info
Larisa Winkels
Onderwijsassistent
Mijn naam is Larisa Winkels. Ik werk al bijna 25 jaar als onderwijsassistent bij Stichting Op Kop.
In de afgelopen jaren ben ik mij gaan specialiseren in het begeleiden van anderstalige kinderen. (NT2)
Door het aanbieden van een veilige en plezierige werkomgeving krijgen zij de kans om zich verder te ontwikkelen. Wat mij weer veel voldoening, energie en plezier oplevert.
Door mijn achtergrond als activiteitenbegeleidster worden mijn talenten dit jaar ingezet bij zowel het creatief circuit van de kleuters maar ook bij de midden en bovenbouw. Nu wij school breed met thema’s gaan werken kunnen we dit ook doorvoeren in het creatieve circuit.
Op alle vlakken de talenten van onze leerlingen ontdekken en verder ontwikkelen. Hoe mooi is dat?
U kunt mij tegenkomen op de maandag en woensdag.
Meer info
Annerieke op de Woerd
Onderwijsassistent
Hallo naam is Annerieke Op de Woerd Ik ben onderwijsassistente op OBS de Samensprong in groep 1/ 2, 4. Daarnaast geef ik leerlingen extra instructie en ondersteun ik leerlingen waar nodig. Ik houd me ook bezig met Bouw! Lezen. Bouw! is een online programma dat effectieve ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma helpt leerlingen die risico lopen op problemen met lezen en spellen inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klankkoppeling en fonemisch bewustzijn en het lezen van steeds langere woorden. Op OBS de Samensprong kunnen kinderen zichzelf zijn, we kennen alle kinderen en daardoor voelen de kinderen zich sneller vertrouwd. We zijn een goed en stabiel team dat het met elkaar doen en we kennen elkaars werk en kunnen. Ik voel me verbonden met de school en de leerlingen en weet wat ik doe en waar ik voor sta. De diversiteit van ons als team maakt dat we een goed team zijn en elkaar in beweging/ scherp houden.
Werkdagen: dinsdag en donderdag
Meer info
Marielle van den Meer
Groep 8
Na jarenlang op vele scholen als invaller werkzaam te zijn geweest, mag ik sinds dit schooljaar als vast teamlid werkzaam zijn op OBS de Samensprong. Ik ben daar erg blij mee want op een eigen school met een eigen team kan je bouwen aan de toekomst van zowel de school als jezelf.
Een grote reden waarom ik voor de Samensprong heb gekozen is omdat ik in de afgelopen jaren, toen ik ook hier mocht invallen, me thuis heb gevoeld. Thuis in het team, thuis tussen de leerlingen maar ook thuis in de visie op het onderwijs.
De tekst die in de hal te lezen is; ‘Leren doen we samen, samen staan we sterk!’ wordt niet alleen uitgedragen in de klassen maar ook binnen het team. Hierdoor voel ik een grote verbondenheid met de hele school en niet alleen met mijn klas en naaste collega. Daar waar nodig kunnen we elkaar om hulp vragen en wordt er hulp geboden. En als wij dit als team uitdragen is het ook voor leerlingen vaak een kleine stap om hulp te vragen en te geven.
Als leerkracht wil ik mijn leerlingen ondersteunen daar waar nodig en mogelijk maar tegelijkertijd wil ik er ook voor zorgen dat ze zoveel mogelijk zelfstandig worden. Deze zelfstandigheid probeer ik ze mee te geven door ze te laten leren van hun actie en het gevolg. Ik probeer ze te laten ervaren wat het gevolg is van een eigen gemaakte keuze om vervolgens samen te kijken of het ook de beste keuze is, of kan het ook anders. Daarbij vind ik het ook erg belangrijk dat de leerling leert/ervaart wat hij/zij nodig heeft om tot leren te komen en zo elke leerling te laten groeien in zijn/haar eigen krachten.
Op deze manier met kinderen bezig te mogen zijn geeft mij de energie om er elke dag weer een uitdagende en gezellige dag van te maken, met én voor de leerlingen!
Meer info
Een kind dat dagelijks met een glimlach op school komt en met een glimlach weer naar huis gaat, heeft een goede schooldag gehad. Dit vind ik belangrijk.
Als directeur van de school ben ik me bewust van het vertrouwen dat ouders in de school hebben. Ze verwachten een veilige omgeving voor hun kind en kwalitatief sterk onderwijs. Het team van Obs De Samensprong biedt dit in hoge mate.
Deze school is frisse, nieuw, multicultureel en werkt met een ervaren en professioneel team.
Onze visie op onderwijs, waarbinnen het thematisch onderwijs leidend is, biedt kinderen een stevige basis in een veilige omgeving waarbij zelfstandigheid, sociale vaardigheden en optimale ontwikkeling centraal staan.
De nauwe samenwerking tussen ouders, kinderen en leerkrachten maakt het verschil.
Leren doen we samen, samen staan we sterk!
Meer info
Mijn naam is Mathein en ik ben sinds dit schooljaar werkzaam op Obs De Samensprong, als leerkracht van groep 4 en groep 6. In de afgelopen jaren heb ik op verschillende scholen in Rotterdam mogen werken, terwijl ik op dat moment nog in Breda woonde. Onder andere in de wijk Spangen heb ik veel geleerd van en met de kinderen in een multiculturele wijk. Deze zomer heb ik de bewuste keuze gemaakt om weer meer richting het noorden te verhuizen. Oorspronkelijk kom ik namelijk uit Groningen. Daar ben ik opgegroeid en heb ik de studies Bedrijfskunde en Marketing afgerond. Gedurende deze jaren heb ik met veel plezier meer geleerd over psychologie, de werking van het brein en het kunnen terugbrengen van iets ingewikkeld tot iets begrijpbaars voor iedereen. Deze kennis heb ik in het bedrijfsleven verder uitgebreid. Na meerdere jaren te hebben gewerkt binnen een marketingafdeling bij bol.com heb ik de keuze gemaakt om mijn opgedane kennis en vaardigheden ook in het onderwijs in te zetten. Het sociale en waardevolle karakter van het onderwijs maakt dat ik met veel plezier geniet van de kleine en grote momenten voor de klas. Obs De Samensprong sprak mij, als groeiende en multiculturele school aan vanwege de manier waarop het onderwijs is vormgegeven. Vanzelfsprekend is er aandacht voor de basisvakken, maar is er ook ruimte om ontdekkend te leren en de leerlingen dingen te laten ervaren. Tijdens de thematische lessen Wereldoriëntatie leren we verder te kijken dan enkel en alleen naar onze eigen directe omgeving. Wanneer je ervoor openstaat is er namelijk enorm veel om je over te verwonderen.
Meer info
Heel bewust heb ik voor kleuters gekozen. Hun betrokkenheid, enthousiasme en nieuwsgierigheid is iets wat mij aantrekt in de onderbouwgroep. Doordat ik goed op de hoogte ben van de doelen, weet ik wat de kinderen moeten kennen en kunnen. Daardoor heb ik de mogelijkheid om de thema's aan te passen op de behoefte van de kinderen. Het leuke eraan is dat ik dit graag samen met de kinderen doe. Ze hebben vaak hele goede ideeën over wat ze willen leren en hoe de hoeken ingericht moeten worden. Aan mij de taak om iedereen te ‘zien’ en ervoor te zorgen dat ze worden uitgedaagd hun grenzen te verleggen zodat ze een goede basis hebben om naar de volgende groep te gaan.
Meer info
Ik geef les in de groepen1/2 en 2/3, twee combinaties waar ik me zeer zeker in thuis voel.
De combinatie spelen en leren is voor deze groepen erg belangrijk. Daarom is een groep 2/3 een fantastische combinatie. Doordat we spelenderwijs aan het leren zijn zien we dat dat de kinderen de stof die we aanbieden veel sneller oppikken.
Daarnaast geniet ik van hun verwondering, nieuwsgierigheid, leergierigheid en soms de hele andere kijk op dingen. Doordat ik goed op de hoogte ben van de leerlijnen, ben ik in staat om de kinderen een goede basis te geven voor de volgende stap in hun schoolcarrière. Mijn creativiteit helpt me daarbij. Ik maak mijn eigen thema’s waarbij ik kan aansluiten op de behoefte van de groepen. Mijn zelf geschreven verhalen zijn gebaseerd op de doelen die behaald moeten worden. Verschillende karakters in de vorm van Handpoppen die ik erbij maak, brengen het geheel tot leven en maken dat kinderen spelenderwijs veel leren en de avonturen in de onderbouw niet snel zullen vergeten.
Meer info
Mijn naam is Linda Bettink, 32 jaar en woon in Heerenveen. Ik geef op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag les aan groep 4. Lesgeven is voor mij iedere dag weer een feestje. De leergierigheid, nieuwsgierigheid en het enthousiasme van de kinderen vind ik fantastisch. Ieder kind is uniek en ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Als leerkracht vind ik het belangrijk dat ieder kind daarin uitgedaagd wordt en steeds een stapje verder komt in zijn eigen ontwikkeling. Tevens vind ik het belangrijk dat er in de klas een fijne sfeer is, waarin we het fijn hebben, elkaar respecteren en vertrouwen maar bovenal plezier hebben!
Meer info